Voorstel bestuur
1. We delen een probleem
- toenemend verloop
- de missionarissen / geroepenen vertrekken
- nieuwe trainers blijven gemiddeld 4 tot 5 jaar
- kortom een structureel hogere behoefte aan nieuwe trainers
- We hebben moeite om goede mensen te vinden
- Onbekend
- imago medezeggenschap?
- geen goed beeld van wat nodig is als trainer
2. Aanpak
- bekender maken van vak
- duidelijker maken wat het inhoudt
- profiel duidelijker maken
- wat zijn succesvolle trainers
- : mensen de wereld laten ontdekken / maak kennis met bureaus /
Globale profielen van huidige bureaus
Profielen
Gitp man, pak , jong, slim, technisch wetenschappelijk, duur, consultant
ATIM, juristen, adviseurs,
Blooming, creatieve werkvormen, effectiviteit mz, psychologische
FNV: inhoudelijk
WVM:
Voormalige volkshogescholen: bevlogen geroepenen
Conclusie: op basis van deze heel globale profielen is een algemeen profiel te maken.
Wat hoort verder in het profiel?
Academisch
Oog voor context
Gevoel voor / affiniteit met arbeidsvraagstukken / participatie
Veel diversiteit in vraagstukken
Kunnen duiden van organisatievraagstukken
Oog voor veerhoudingen, niveauverschillen,
Complexiteit vraagstukken
Waar halen wij onze trainers vandaan:
– vooral uit westen
– vooral menswetenschappers
– Hoe is bekendheid van vak + medezeggenschap bij bijv. allochtonen: is ons niet bekend
Functienamen
- adviseurs / opleiders
- trainers
- trainers / organisatieadviseur
- leeradviseur of acquisiteur
Wat doet een trainer?
- bij de klant
- groepen ondersteunen, etc.
- acquisitie
- in ontwikkeling / voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden / in kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen
- levert bijdrage aan identiteit bureau
Benaderen hoe?
- Young profs ; pas afgestudeerd
- 2 e stap in carrière rond 30 / 40
Doel: bekend maken dat er sprake is van:
- aantrekkelijk baan
- aantrekkelijke ondernemer
- campagne zal tevens bijdragen aan imago medezeggenschap
Methoden
- summerschool: mensen de wereld laten ontdekken / maak kennis met bureaus /
- centrale portal via internet
- vergroten daarmee vindbaarheid
- informeren over het beroep met beschrijvingen en filmpjes waardoor meer zelfselectie plaatsvindt
- levert dit niet risico op dat iedereen bij 30 bureaus gaat solliciteren?
- Zou je kunnen voorkomen door op de portal een beeld te schetsen van het vak van medezeggenschapstrainer en daarnaast alleen de vacatures.
- Je zou zelfs een extra bijdrage kunnen vragen van deelnemende bureaus op basis van aantal geplaatste vacatures.
Hoe verder?
We gaan eerst eens praten met mensen die er verstand van hebben: marketingbureaus, wervingsbureaus, dus:
- op zoek naar marketing bureau
- op zoek naar partijen die al in veld zitten + mogelijkheden om aan te raken
Afspraken
- benaderen Vitae: Martijn Sweitser
- benaderen marketingbureau: Femke Lans
- benaderen Start: Jo van Saase