Voorstel bestuur

1. We delen een probleem

  • toenemend verloop
    • de missionarissen / geroepenen vertrekken
    • nieuwe trainers blijven gemiddeld 4 tot 5 jaar
    • kortom een structureel hogere behoefte aan nieuwe trainers
  • We hebben moeite om goede mensen te vinden
    • Onbekend
    • imago medezeggenschap?
    • geen goed beeld van wat nodig is als trainer

2. Aanpak

  • bekender maken van vak
  • duidelijker maken wat het inhoudt
  • profiel duidelijker maken
  • wat zijn succesvolle trainers
  • : mensen de wereld laten ontdekken / maak kennis met bureaus /

Globale profielen van huidige bureaus

Profielen
Gitp man, pak , jong, slim, technisch wetenschappelijk, duur, consultant
ATIM, juristen, adviseurs,
Blooming, creatieve werkvormen, effectiviteit mz, psychologische
FNV: inhoudelijk
WVM:
Voormalige volkshogescholen: bevlogen geroepenen

Conclusie: op basis van deze heel globale profielen is een algemeen profiel te maken.

Wat hoort verder in het profiel?

Academisch
Oog voor context
Gevoel voor / affiniteit met arbeidsvraagstukken / participatie
Veel diversiteit in vraagstukken
Kunnen duiden van organisatievraagstukken
Oog voor veerhoudingen, niveauverschillen,
Complexiteit vraagstukken

Waar halen wij onze trainers vandaan:
– vooral uit westen
– vooral menswetenschappers
– Hoe is bekendheid van vak + medezeggenschap bij bijv. allochtonen: is ons niet bekend

Functienamen

  • adviseurs / opleiders
  • trainers
  • trainers / organisatieadviseur
  • leeradviseur of acquisiteur

Wat doet een trainer?

  • bij de klant
  • groepen ondersteunen, etc.
  • acquisitie
  • in ontwikkeling / voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden / in kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen
  • levert bijdrage aan identiteit bureau

Benaderen hoe?

  • Young profs ; pas afgestudeerd
  • 2 e stap in carrière rond 30 / 40

Doel: bekend maken dat er sprake is van:

  • aantrekkelijk baan
  • aantrekkelijke ondernemer
  • campagne zal tevens bijdragen aan imago medezeggenschap

 

Methoden

  • summerschool: mensen de wereld laten ontdekken / maak kennis met bureaus /
  • centrale portal via internet
    • vergroten daarmee vindbaarheid
    • informeren over het beroep met beschrijvingen en filmpjes waardoor meer zelfselectie plaatsvindt
    • levert dit niet risico op dat iedereen bij 30 bureaus gaat solliciteren?
      • Zou je kunnen voorkomen door op de portal een beeld te schetsen van het vak van medezeggenschapstrainer en daarnaast alleen de vacatures.
      • Je zou zelfs een extra bijdrage kunnen vragen van deelnemende bureaus op basis van aantal geplaatste vacatures.
  •  

Hoe verder?

We gaan eerst eens praten met mensen die er verstand van hebben: marketingbureaus, wervingsbureaus, dus:

  • op zoek naar marketing bureau
  • op zoek naar partijen die al in veld zitten + mogelijkheden om aan te raken

Afspraken

  • benaderen Vitae: Martijn Sweitser
  • benaderen marketingbureau: Femke Lans
  • benaderen Start: Jo van Saase